Bra Att Veta

För att din resa med oss skall bli så behaglig och trevlig som möjligt, som både Ni och vi önskar, har vi samlat BRA ATT VETA information nedan.

Vi ber er även läsa Allmänna- och Särskilda Villkor som Ni hittar här intill. 

srf_slogan_png.png 

Personuppgifter enligt Personuppgiftslagen (PUL 1998:204)
Vid din bokning kommer du att behöva lämna personuppgifter och eventuellt kreditkortsuppgifter. Dessa uppgifter är nödvändiga t.ex. för att köp skall kunna genomföras eller för att du skall kunna erhålla nyhetsbrev och information om resor. Genom att handla hos oss eller genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev accepterar du att vi behandlar dina personuppgifter för detta ändamål. Vi kommer dock inte att använda personuppgifter för marknadsföring, försäljning till tredje part eller något liknande utan ditt medgivande.
Dina uppgifter används bara för att kunna genomföra en transaktion som t.ex.

att kontrollera att köparen är den han/hon utger sig för att vara
att hjälpa dig med efterköpsservice
att erbjuda dig nya tjänster och produkter om du så önskar
att prenumerera på nyhetsbrev och katalogutskick
att uppgifter lämnas till samarbetspartner i den mån detta erfordras för resan, t.ex. passagerarnamn till flygbolag, rederier och hotell
att kreditkortsuppgifter lämnas till kortföretag för att kunna genomföra betalning
 
 
 
Betala din resa
Efter bokning erhåller Du ett resebevis med två inbetalningskort - anmälningsavgift och slutlikvid. Dessa ska betalas till BG 837-7681, senast det datum som står angivet.
Vid inbetalning på annat sätt än med vårt bifogade inbetalningskort KOM IHÅG att alltid ange det OCR-nummer som finns på betalningsavin/resebeviset.
Du kan även betala din resa med kort på vår hemsida. Använd lösenordet som finns på Ditt resebevis.
Besöker du oss på kontoret kan du även betala din resa med betalkort.
Vid bokning nära avresa önskar vi att resan betalas med betalkort eller Swish 1236537435.
Kvitto på mottagen betalning skickas inte ut.
 
Resebevis/Bekräftelse
Vänligen läs igenom resebevis/bekräftelse så snart Du erhållit det. Stämmer allt som vi kom överens om? Är namnet rätt stavat? Detta är ytterst viktigt i samband med flygresor. Eventuella felaktigheter måste omgående påtalas.
 
Avresetid och plats
Besked om avresetid och plats finner Du på Ditt resebevis. Du hittar också information när du bokar online.
Tid/plats i katalogen får ses som preliminära, definitiv information finner Du på Ditt resebevis. Justeringar kan förekomma och meddelas då i avresemeddelande.
 
Gäster med funktionshinder
Eventuella funktionshinder meddelas i samband med bokning så att vi kan hjälpa till vid val av resa och kunna avråda från olämpliga resmål. Bussresor kan ofta vara svåra för rörelsehindrade och tyvärr är få hotell i utlandet anpassade efter svenska handikappnormer. Vi rekommenderar därför att ta med någon på resan som kan hjälpa till med det praktiska, eftersom vår reseledare/chaufför måste tänka på samtliga resenärer och inte kan ägna alltför mycket tid åt en enskild resenär. Våra bussar är inte utrustade med lift eller liknande. Gäster med funktionshinder måste själv kunna gå ombord på bussen. Vår personal bär inte. Tänk också på att flera resmål besöks till fots, då bussen inte kan köra överallt.
 
Försäkring  och Avbeställningsskydd
Högbergs Bussresor AB  handhar inga egna avbeställningsskydds  eller försäkringar utan vi hänvisar till  Gouda Försäkringar. Observera att avtalet gäller mellan Gouda Försäkring och Dig.
Viktigt är att skyddet/försäkringen tecknas i samband med bokning och betalning av anmälningsavgift. Försäkringen/skyddet måste tecknas senast 48 timmar efter första inbetalningen och försäkringen betalas direkt till Gouda. 
 
Reseförsäkring
Kontrollera ditt försäkringsskydd för stöld och olycksfall innan ni reser.
 
Sjuk utomlands
Beställ Försäkringskassans EU-kort inför din utlandsresa. Beställ kortet i god tid. Leveranstiden kan vara upp till tio arbetsdagar. 
Observera att även barn måste ha ett EU-kort. Klicka på länken www.forsakringskassan.se
 
Påstigningsplats i Uppsala
Våra resor har, om inget annat anges, Resecentrum hpl E3 på Stationsgatan som utgångspunkt.
Det är gångavstånd till tåg, region- och stadsbussar.
 
Påstigningsplats i Stockholm
Påstigningen sker på Cityterminalen i Stockholm. Informationstavlor visar vilken gate som är aktuell för Din resa. Leta efter resans namn samt Högbergs Buss. Det är lätt att ansluta till Cityterminalen med bussar, tåg och tunnelbana.
 
Påstigningsplats i Västerås
I Västerås stannar vi på Resecentrum hpl I.
 
Övriga påstigningsplatser
Det går mycket bra att ansluta på våra resor utmed resvägen. Kontakta oss så kommer vi överens om en plats.
På våra långresor går det bra att ansluta till Uppsala även ifrån andra delar av Sverige. Vi kan hjälpa er att boka buss, tåg och flyg efter era önskemål och efter vad som lämpar sig bäst för respektive resa.  Ibland kan det bli aktuellt med en övernattning i samband med avresan, vilket vi gärna hjälper er att boka. Priset för detta tillkommer och ingår med andra ord inte i resans ordinarie pris.
 
Bagage
Välj ditt bagage med omsorg! Oftast behöver man mindre bagage än man tror. En väska per resenär samt ett handbagage, max 22 kg tillsammans, vilket även inkluderar de varor som inhandlas under resan. Kontrollera att ditt bagage blir lastat i bussen. Du ansvarar själv för att bagaget flyttas mellan buss och hotellrum/fartyg vid ankomst/avresa.
Vi rekommenderar att du alltid märker din väska med namn, adress och telefonnummer.
Vid övernattning på färja rekommenderar vi att du packar det som behövs för natten i en separat väska/handbagage, för att slippa ta med sig den stora resväskan till hytten.
Vid besök i länder med fördelaktiga inköpspriser meddelar vår personal ombord  hur stor kvantitet som får tas med i bussen. Detta styrs av lastutrymme samt bussens lastkapacitet. Vid flygresor gäller respektive flygbolags viktbestämmelser.
 
Bussar
Våra bussar uppfyller se senaste miljökraven och är utrustade med säkerhetsbälten, de underhålls regelbundet och självklart använder vi vinterdäck på vintern. Givetvis är alla våra bussar rökfria, utrustade med luftkonditionering och toalett.
På flygresor, där vi inte använder oss av svenska bussar, kan det bli en annan standard än vad vi är vana med.
 
 
Pauser
Vi gör lämpliga stopp för fika och lunch på dagarna, vår personal känner till många bra ställen. Vår reseledare/chaufför meddelar tiden och rastens längd under resans gång. Vi kör i regel inte längre än 2-3 timmar åt gången.
 
Platser i bussen
På våra långresor byter vi platser varje dag. Platserna längst fram håller vi öppna för att alla ska få en möjlighet till dessa platser.
Inga platser i bussen är bokningsbara. 
 
Pass och Visum
Inom Norden behövs inget pass, men Du skall alltid ha med en giltig legitimation. På resor inom EU är Pass/Nationellt ID-kort obligatoriskt! Varje resenär är själv skyldig att kontrollera att passet/legitimationen är giltigt minst t o m hemresedagen. Förvara passet lättillgängligt i handbagaget. OBS! på resor med båt är ID/Pass obligatoriskt, annars kommer man inte ombord. I de fall där visum behövs meddelas detta vid bokningstillfället. Vid flygresor är pass alltid obligatoriskt.
 
Boende
Boendet är en viktig del av resan. Vi väljer våra hotell med omsorg när det gäller standard, läge, mat och service. Bra att tänka på är dock att det förekommer skillnader mellan olika länders hotellstandard. Standarden i Östeuropa och Sydeuropa är ibland lägre jämfört med den inom Norden. Ofta är rummen mindre på hotell i storstäderna. På vissa hotell kan det förekomma skillnader mellan rumsstorlek, utrustning och utsikt. Fördelningen av rummen görs ett par dagar i förväg av hotellen och hotellen ansvarar för rumsfördelning. Som resenär är man skyldig att före avresan från hotellet betala sina privata hotellutgifter, såsom exempelvis telefon, drycker, minibar, videofilmer etc.
 
Rumstyper
 
Dubbelrum
Del i dubbelrum med bad/dusch och wc är grundstandard på våra resor.
Flerbäddsrum
På de flesta resmål finns möjlighet att boka tre- eller fyrbäddsrum. Dessa ordnas vanligen genom att ett dubbelrum utrustas med extrasängar. Detta medger inte prisreducering mer än i de fall barnrabatten utnyttjas.
Enkelrum
Resenär som reser ensam betalar alltid enkelrums/hyttpris. Enkelrumstillägget får ses som en avgift för att ensam få disponera ett rum och gäller under hela resan. Enkelrummen kan ibland hålla en något lägre standard än dubbelrummen. På de flesta hotell/båtar finns ett begränsat antal enkelrum/enkelhytter reserverade.
 
Flygresa
Vi skickar dig flygbiljett eller elektronisk flygbiljett samt övrig information i god tid före avresa. Stavningen av ditt namn på flygbiljetten måste vara densamma som i ditt pass. Det är viktigt att du kontrollerar att ditt namn är rättstavat redan när du får ditt resebevis vid bokningen. Flygbolagen tar ut en avgift för ändring av namn och stavning. Vi kan därför bli tvungna att debitera dig vid eventuella ändringar.
Du bör vara på flygplatsen minst två timmar före avgång. Tänk på bestämmelser gällande handbagaget. Vi reserverar oss för ändringar av flygtider, flygskatt och flygbolag. Eventuella ändringar av flygtider och flygbolag kan innebära att vi måste justera programmet något.
Läs mer på Swedavias hemsida, www.swedavia.se.
 
Mat och dryck
Våra avtal med hotell och restauranger baseras på att alla resenärer i gruppen serveras samma meny. På våra rundresor är vårt mål att måltiden skall spegla landets matkultur. Vi försöker att påverka så att det inte serveras liknande måltider på flera hotell. Dock kan det bli ändringar utanför vår kontroll.
På många resor har vi halvpension - från första till sista resdagen. Dryck ingår endast om det anges i faktarutan under reseprogram. Drycker betalas i landets valuta.
 
Frukost
Varje land har sin mattradition, vilket bland annat kan avspeglas i frukosten. Olika länder har olika brödtraditioner. Vi reserverar oss för att något hotell inte kan servera dagsfärskt bröd vid tidig avresa eller på sön- och helgdagar. Ofta serveras frukosten på buffé, men kan även serveras på tallrik till var och en.
 
Special kost
Önskemål om speciell mat, till exempel gluten-  eller laktosintolerans, skall meddelas vid bokning och även till reseledaren/chaufför under resans gång. Vi framför alltid era önskemål till varje hotell/båt/restaurang men man kan aldrig lämna garanti för att det fungerar överallt. Vi rekommenderar t ex att man tar med sig eget bröd om man är glutenintolerant.
 
Tider
Alla nämnda tider är lokala. Många av tiderna är cirkatider och påverkas av en rad faktorer. Ankomsttider är ungefärliga och påverkas av trafik- och väderleksförhållanden. Det kan även förekomma ändringar för tider gällande färjor, utflykter och middagar. Observera även att öppettider för exempelvis butiker, restauranger och museer kan påverkas av länders nationella helgdagar.
 
Särskilda önskemål
Önskemål om att sitta tillsammans i buss och restaurang, samt önskemål om rum nära varandra och så vidare ska även det meddelas vid bokning. Bäst är att göra en gemensam bokning då det tydligt syns att Ni är ett sällskap. Vi kan dock inte garantera att önskemålen alltid kan infrias.
 
Valuta
I reseprogrammet får Du information om vilka valutor Du behöver ta med dig på resan. Tänk på att det endast är rekommendationer och att betal- och kreditkort fungerar på de flesta av våra resmål. Det går oftast mycket bra att ta ut pengar via en bankomat, observera att det kan tillkomma en uttagsavgift.
 
Utflykter
Utflykter ingår oftast i resans pris. Se programmet på respektive resmål.
På utflykter som ej ingår i resans pris är minimiantal 15 personer. Vid för lågt deltagarantal kan utflykter slås samman/ändras.
På några resor arrangeras utflykter på kvällstid av och tillsammans med reseledaren. Detta berättar reseledaren mer om i bussen. Utflykterna betalas kontant i landets valuta. Det kan också förekomma tillägg som t.ex. teaterbiljetter, detta bokas samtidigt som din resa. Det kan hända mycket utanför vår kontroll från katalogens tryckning fram till Din avresa. Vi reserverar oss därför för ev. ändringar i programmet.
 
Reklamationer
Vi hoppas att Du inte skall finna anledning till klagomål. Men om så är fallet ska Du omgående under resan anmäla fel och brister till vår personal på resan, så att vi har möjlighet att avhjälpa felet. Anmärkningar eller reklamationer som ej kunnat åtgärdas under resan bör snarast, dock inom sju dagar efter hemkomsten, framställas skriftligen till oss.
 
Prisändringar
Vi förbehåller oss rätten att vid väsentliga ändringar av skatter, valutakurser, bränslekostnader eller annat oförutsett, ändra de i katalogen/hemsidan givna priserna. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel.
 
Resegaranti
Högbergs Buss AB har ställt den lagstadgade resegarantin till Kammarkollegiets och följer SRF:s allmänna villkor för paketresor.
 
Jourtelefon
När kontoret har stängt, under kvällstid och helger, kan Du vid brådskande ärenden (exempelvis avbokning av nära anstående resa) nå oss på följande nummer: 070-330 60 20. Skulle något krångla, till exempel i samband med avresa och Du behöver brådskande hjälp kan Du även nå oss på samma nummer.
Respektera att jourtelefonen endast är till för akuta ärenden. 
Nybokningar eller ändringar i Din redan bokade resa får vänta till nästkommande vardag, öppet mån-fred 09.00-17.00. Telefo 018-102500.
 
Kvarglömda saker
Tänk på att kvarglömda effekter kan vara svåra att återfå. Vi har mycket begränsade resurser till efterlysning. Kontrollera därför mycket noggrant hotellrum, restaurang och buss innan du lämnar dessa. Högbergs Buss AB tar inget ansvar för glömda saker men vi hjälper Dig gärna men förbehåller oss rätten att ta ut en expeditionsavgift på 100 kr (exkl porto/frakt) för arbetet med efterforskning och vidarefordran. Efterlysningen bör ske snarast efter hemkomst till vårt kontor på telefon: 018-10 25 00.
Kvarglömda saker sparas i en månad.
 
Pressläggning
Samtliga pris- och faktauppgifter är baserade på uppgifter tillgängliga den 2016-11-01.
 
 
Trevlig Resa!