Skip to main content

Viking Line och "My Care"

Säker och Verifierad resa med Viking Line

För att din resa ska vara så trygg och säker som möjligt har vi vidtagit en rad åtgärder som omfattar hela vår verksamhet. Vi är stolta över att Viking Line som första rederi i världen verifierats i covid-19-hantering av klassningssällskapet DNV GL enligt My Care-metoden.

Sök resa

Åtgärder under pågående pandemi

Säkerheten är alltid högsta prioritet för oss på Viking Line, så även under pågående pandemi. För att din resa ska vara så trygg och säker som möjligt har vi vidtagit en rad åtgärder som omfattar hela vår verksamhet. Vi är stolta över att Viking Line som första rederi i världen verifierats i covid-19-hantering av klassningssällskapet DNV GL enligt My Care-metoden.

 
  • Som första rederi i världen har Viking Line verifierats av klassningssällskapet DNV GL i covid-19-hantering enligt My Care- metoden.
  • Tillsammans med Svensk Sjöfart har vi antagit en branschgemensam standard för säkra resor under pandemin. Läs mer www.sweship.se
  •  Vi tar för närvarande emot endast ett begränsat antal passagerare ombord. På så vis säkerställer vi att avståndet mellan alla resenärer alltid kan hållas.
  •  Vi begränsar och kontrollerar alla passagerarflöden vid terminalerna och vid på- och avstigning på fartygen.
  •  Vi har utökade och intensifierade städrutiner och tillhandahåller handsprit till alla våra resenärer.
  •  Vi påminner regelbundet om att hålla avstånd, samt om vikten av att tvätta händerna ofta och på ett korrekt sätt.
  •  Vi begränsar antalet gäster i restauranger och butiker. Du kan även handla take away eller beställa room service till din hytt.
  • Utbudet ombord är begränsat. Vi har inga större artistuppträdanden, bollhaven är tömda och våra bastu- och spaavdelningar håller stängt.
  •  Incheckningsdiskar, informationsdiskar och kassor är utrustade med plexiglasskydd.
  •  Endast kortbetalningar tillåts tills vidare av hygienskäl.

 

Tillsammans gör vi resandet tryggt. Dig som resenär vill vi påminna om att:

  •  Hålla avstånd till dina medresenärer.
  •  Endast resa i mindre sällskap och begränsa umgänget med nya bekantskaper.
  •  Tvätta händerna noggrant och ofta. Använd gärna den handdesinfektion som vi tillhandahåller däremellan.
  •  Hosta eller nys alltid i armvecket.
  •  Om du blir sjuk ombord, kontakta personalen förslagsvis via din hyttelefon. Det finns alltid sjukvårdare ombord.
  •  Om du innan resan känner minsta sjukdomssymptom – stanna hemma. Vi välkomnar dig ombord igen när du blivit helt frisk.

Bufférestaurangen på Cinderella

Följande har vi vidtagit så att du ska kunna känna dig trygg i restaurangen. Gäller både middag och brunch.

  • Vi har utökat antalet sittningar med färre personer på varje sittning.
  • Bordsplacering där restaurangpersonalen förklarar vilka rutiner som gäller i restaurangen.
  • Ett sällskap per bord.
  • För att minska rörelsen i matsalen har vi ökat upp den personliga servicen. Borden är redan uppdukade med bestick, servett, våtservett, vattenglas, vinglas.
  • Utökat vinsortiment, snaps och avec säljs direkt vid bordet.
  • Rutiner för att undvika köbildning.
  • Innan varje buffébord presenteras vad som finns på bordet med en skylt.
  • Vid varje buffébord står kökspersonal som möter gästen, ger ny tallrik och lägger upp maten.
  • I golvet finns dekaler som markerar att man ska hålla två meters avstånd till nästa person.
  • Kökspersonalen bär munskydd, visir, mössa och handskar.
  • Varma veganska och vegetariska rätter beställs av kökspersonalen och serveras sedan på färdig tallrik till gästen.
  • Desserter serveras på färdig tallrik till gästen. Glassbord finns.
  • Ostbricka kan köpas mot tillägg.

Bufférestaurangen på Rosella

Följande åtgärder har vi vidtagit för att du ska kunna känna dig trygg i restaurangen:

  • Bordsplacering där restaurangpersonalen förklarar vilka rutiner som gäller i restaurangen
  • Ett sällskap per bord
  • Reducerat antal platser för att kunna hålla avstånd mellan sällskapen
  • Bordet är dukat med bestick, glas och våtservett
  • Salt- och pepparkvarnar är ersatta med portionsförpackningar
  • Mjölk till kaffet i portionsförpackning
  • Extra glas vid dryckesstationerna så att du kan byta glas vid varje påfyllning av dryck
  • Restaurangpersonalen bär handskar
  • Plexiglas vid entrédisken
  • Handsprit finns tillgänglig vid alla linjer och dryckesstationer
  • Avståndsmarkeringar är uppsatta vid alla platser där köer kan uppstå
  • SRF logo
  • Sveriges Bussföretag logo
  • SamBus logo