Skip to main content

Bra att veta

Resegaranti
Högbergs Bussresor AB har ställt den lagstadgade resegarantin till Kammarkollegiet och följer SRF:s allmänna villkor för paketresor.
 
Dataskyddsförordningen GDPR 2016:679
När du bokar behöver du lämna personuppgifter och eventuellt betalkortsuppgifter. Dessa uppgifter är nödvändiga t.ex. för att köp skall kunna genomföras eller för att du skall kunna erhålla nyhetsbrev och information om resor. Genom att handla hos oss eller genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev accepterar du att vi behandlar dina personuppgifter för detta ändamål. Vi kommer dock inte att använda personuppgifter för marknadsföring, försäljning till tredje part eller något liknande utan ditt medgivande. Du kan själv se vilka uppgifter vi sparat om dig genom att logga in på ”Min Sida”. Dina uppgifter används bara för att kunna genomföra en transaktion som t.ex.:
att kontrollera att köparen är den han/hon utger sig för att vara
att hjälpa dig med efterköpsservice
att erbjuda dig nya tjänster och produkter om du så önskar
att prenumerera på nyhetsbrev och katalogutskick
att uppgifter lämnas till samarbetspartner i den mån detta erfordras, t.ex.    passagerarnamn till flygbolag, rederier och hotell
att kreditkortsuppgifter lämnas till kortföretag för att kunna genomföra betalning.
 
Betala din resa
Efter bokning erhåller du ett deltagarbevis med två betaldatum, anmälning och slutlikvid. Dessa betalas till BG 837-7681, senast det datum som står angivet.            
KOM IHÅG att alltid ange OCR-nummer.
Du kan även betala din resa med kort eller banköverföring på vår hemsida. Använd inloggningsuppgifterna som finns på ditt deltagarbevis.
På vårt kontor kan du även betala din resa med betalkort.
Vid bokning nära avresa önskar vi att resan betalas med betalkort direkt via vår hemsida. Kvitto på mottagen betalning skickas inte ut.
 
Anmälningsavgift
Anmälningsavgiften varierar beroende på resans pris och ska betalas senast 10 dagar efter bokning för att bokningen ska vara definitiv/bindande. Detta innebär också att du godkänner Högbergs Bussresor AB´s resevillkor. Anmälningsavgiften dras från resans pris. Vid teater och musikresor tar vi ut priset för biljetten till evenemanget som anmälningsavgift.
 
Slutbetalning                                                                                                                                 
Slutbetalning ska betalas senast det datum som finns angivet på deltagarbeviset. På flerdagsresor senast 35 dagar före avresa och flygresor senast 60 dagar före avresa. För dagsresor, teater och musik samt Viking Line gäller att resan ska vara slutbetald senast 14-30 dagar före avresa, se resp. resa för exakt information. Vid bokning efter att slutbetalningsdatum har passerats gäller för samtliga resor omgående betalning av hela beloppet. Kvitto på mottagen betalning skickas inte ut.
 
Bekräftelse/Deltagarbevis/Faktura
Vänligen läs igenom deltagarbeviset så snart du erhållit det. Stämmer allt som vi kom överens om? Är namnet rätt stavat? Detta är ytterst viktigt i samband med flygresor. Eventuella felaktigheter måste omgående påtalas.
Besked om avresetid och plats finner du på ditt deltagarbevis.
 
Avbokning
         -Flerdagarsresa
Vid avbeställning tidigare än 35 dagar före avresan:
Det inbetalda beloppet återbetalas med avdrag för anmälningsavgiften som avbokningskostnad.
Vid avbeställning inom 35 – 15 dagar före avresan:
   Ska resenären erlägga 25 % av resans pris.
Vid avbeställning senare än 14-8 dagar före avresan:
   Ska resenären erlägga 50% resans pris.
Vid avbeställning inom 7 dagar före avresan:
   Ska resenären erlägga hela resans pris.

 

      -Dagsresa och Viking Line (ord. Kryssingar)
Vid avbeställning tidigare än 15 dagar före avresan:
Det inbetalda beloppet återbetalas med avdrag för expeditionsavgift på 100:- /pers.
Vid avbeställning inom 14 - 8 dagar före avresa:
   Ska resenären erlägga 50 % av resans pris.
Vid avbeställning inom 7 dagar före avresan: Ska resenären erlägga hela resans pris

 

   - Teater och musikresor
Vid avbokning av teater och musikresor skall kostnaden för biljetten betalas av resenären.
I händelse av att föreställningen blir inställd betalas biljettpriset tillbaka, dock ej om arrangören har gått i konkurs.
Vid teaterföreställningar kan rollistan ändras av olika orsaker, till exempel medverkandes sjukdom.
 
Särskilda avbokningsregler gäller vid flygresor.
 
Prisändringar
Vi förbehåller oss rätten att vid väsentliga ändringar av skatter, valutakurser, bränslekostnader eller annat oförutsett, ändra de i katalogen/hemsidan givna priserna. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel.
 
Försäkring och Avbeställningsskydd
Högbergs Bussresor AB handhar inga egna avbeställningsskydd eller försäkringar utan vi hänvisar till Gouda Försäkringar och din ev. bankkortförsäkring. Observera att avtalet gäller mellan det valda försäkringsbolaget och dig.
Viktigt är att skyddet/försäkringen tecknas i samband med bokning och betalning av anmälningsavgift. Försäkringen/skyddet måste tecknas senast 48 timmar efter första inbetalningen och försäkringen betalas direkt till Gouda.
 
Reseförsäkring
Kontrollera ditt försäkringsskydd innan du reser. Kontrollera med ditt försäkringsbolag vad hemförsäkring täcker. Kontrollera även med din bank vad som täcks av din kortförsäkring.
 
Sjuk utomlands
Beställ Försäkringskassans EU-kort inför din utlandsresa. Beställ kortet i god tid. Leveranstiden kan vara upp till tio arbetsdagar.
 
Platser i bussen
Platserna längst fram håller vi som besöksplatser, i första hand, till de resenärer som hamnar längst bak. Inga platser i bussen är bokningsbara. Med anledning av pandemin har vi minskat antalet resenärer och bestämda rutiner gäller ombord. Personalen ombord är ansvarig för hur vi placerar oss ombord. Läs mer om rutinerna på vår hemsida.
 
Kvarglömda saker
Tänk på att kvarglömda saker kan vara svåra att återfå. Vi har mycket begränsade resurser till efterlysning. Kontrollera därför mycket noggrant hotellrum, restaurang och buss innan du lämnar dessa. Högbergs Buss AB tar inget ansvar för glömda saker men vi hjälper dig gärna men förbehåller oss rätten att ta ut en expeditionsavgift på 100 kr (exkl. porto/frakt) för arbetet med efterforskning och vidarefordran. Efterlysningen bör ske snarast efter hemkomst till vårt kontor på tel: 018-10 25 00.
Kvarglömda saker i våra bussar sparas i en månad.
 
Specialkost
Önskemål om speciell mat, till exempel gluten- eller laktosintolerans, skall meddelas vid bokning och även till reseledaren/chaufför under resans gång. Vi framför alltid era önskemål till varje hotell/båt/restaurang men man kan aldrig lämna garanti för att det fungerar överallt. Vi rekommenderar t ex att man tar med sig eget bröd om man är glutenintolerant.
 
Mat och dryck
På våra rundresor är vårt mål att måltiden skall spegla landets matkultur. Vi försöker att påverka så att det inte serveras liknande måltider på flera hotell. Dock kan det bli ändringar utanför vår kontroll. På många resor har vi halvpension - från första till sista resdagen. Dryck ingår endast om det anges i faktarutan under reseprogram. Drycker betalas i landets valuta.
 
Frukost
Varje land har sin mattradition, vilket bland annat kan avspeglas i frukosten. Olika länder har olika brödtraditioner. Vi reserverar oss för att alla hotell inte kan servera dagsfärskt bröd vid tidig avresa eller på sön- och helgdagar. Ofta serveras frukosten som buffé, men kan även serveras på tallrik till var och en.
 
Gäster med funktionshinder
Tänk på att flera resmål besöks till fots, då bussen inte kan köra överallt. Eventuella funktionshinder meddelas i samband med bokning så att vi kan hjälpa till vid val av resa och kunna avråda från olämpliga resmål. Bussresor kan ofta vara svåra för rörelsehindrade och tyvärr är få hotell i utlandet anpassade efter svenska handikappnormer. Vi rekommenderar därför att ta med någon på resan som kan hjälpa till med det praktiska, eftersom vår reseledare/chaufför måste tänka på samtliga resenärer och inte kan ägna alltför mycket tid åt en enskild resenär. Våra bussar är inte utrustade med lift eller liknande. Gäster med funktionshinder måste själv kunna gå ombord på bussen. Vår personal bär inte.
 
ID, Pass och Visum
Inom Norden behövs inget pass, men du skall alltid ha med en giltig legitimation. På resor inom EU är Pass/Nationellt ID-kort obligatoriskt! Varje resenär är själv skyldig att kontrollera att passet/legitimationen är giltigt minst t o m sex månader efter hemkomst. Förvara passet lättillgängligt i handbagaget. OBS! på resor med båt är ID/Pass obligatoriskt, annars kommer man inte ombord. I de fall där visum behövs meddelas detta vid bokningstillfället. Vid flygresor är pass alltid obligatoriskt.
 
Flygresa
Vi skickar dig flygbiljett eller elektronisk flygbiljett samt övrig information i god tid före avresa. Stavningen av ditt namn på flygbiljetten måste vara densamma som i ditt pass. Det är viktigt att du kontrollerar att ditt namn är rättstavat redan när du får ditt deltagarbevis efter bokningen. Flygbolagen tar ut en avgift för ändring av namn och stavning. Vi kan därför bli tvungna att debitera dig vid eventuella ändringar.
Du bör vara på flygplatsen minst två timmar före avgång. Tänk på bestämmelser gällande handbagaget. Vi reserverar oss för ändringar av flygtider, flygskatt och flygbolag. Eventuella ändringar av flygtider och flygbolag kan innebära att vi måste justera programmet något.
 
Bagage
Välj ditt bagage med omsorg! Oftast behöver man mindre bagage än man tror. En väska per resenär samt ett handbagage, max 22 kg tillsammans, vilket även inkluderar de varor som inhandlas under resan. Kontrollera att ditt bagage blir lastat i bussen. Du ansvarar själv för att bagaget flyttas mellan buss och hotellrum/fartyg vid ankomst/avresa.
Vi rekommenderar att du alltid märker din väska med namn, adress och telefonnummer.
Vid övernattning på färja rekommenderar vi att du packar det som behövs för natten i en separat väska/handbagage, för att slippa ta med sig den stora resväskan till hytten.
Vid besök i länder med fördelaktiga inköpspriser meddelar vår personal ombord hur stor kvantitet som får tas med i bussen. Detta styrs av lastutrymme samt bussens lastkapacitet. Vid flygresor gäller respektive flygbolags viktbestämmelser.
 
Bussar
Våra bussar uppfyller se senaste miljökraven och är utrustade med säkerhetsbälten. De underhålls regelbundet och självklart använder vi vinterdäck på vintern. Givetvis är alla våra bussar rökfria, utrustade med luftkonditionering och toalett. På flygresor, där vi inte använder oss av svenska bussar, kan det bli en annan standard än vad vi är vana med.
 
Pauser
Vi gör lämpliga stopp för fika och lunch på dagarna, vår personal känner till många bra ställen. Vår reseledare/chaufför meddelar tiden och rastens längd under resans gång. Vi kör i regel inte längre än ca 2,5 timmar åt gången.
 
Boende
Boendet är en viktig del av resan. Vi väljer våra hotell med omsorg när det gäller standard, läge, mat och service. Bra att tänka på är dock att det förekommer skillnader mellan olika länders hotellstandard. Standarden i Östeuropa och Sydeuropa är ibland lägre jämfört med den inom Norden. Ofta är rummen mindre på hotell i storstäderna. På vissa hotell kan det förekomma skillnader mellan rumsstorlek, utrustning och utsikt. Fördelningen av rummen görs ett par dagar i förväg av hotellen. Som resenär är man skyldig att före avresan från hotellet betala sina privata hotellutgifter, såsom exempelvis telefon, drycker, minibar, filmer etc.
 
Rumstyper
  • Dubbelrum
  • Del i dubbelrum med bad/dusch och wc är grundstandard på våra resor
  • Flerbäddsrum. På de flesta resmål finns möjlighet att boka tre- eller fyrbäddsrum. Dessa ordnas vanligen genom att ett dubbelrum utrustas med extrasängar. Detta medger inte prisreducering mer än i de fall barnrabatten utnyttjas.
  • Enkelrum, Resenär som reser ensam betalar alltid enkelrums/hyttpris. Enkelrumstillägget får ses som en avgift för att ensam få disponera ett rum och gäller under hela resan. Enkelrummen kan ibland hålla en något lägre standard än dubbelrummen. På de flesta hotell/båtar finns ett begränsat antal enkelrum/enkelhytter reserverade.

 

Tider
Alla nämnda tider är lokala. Många av tiderna är cirkatider och påverkas av en rad faktorer. Ankomsttider är ungefärliga och påverkas av trafik- och väderleksförhållanden. Det kan även förekomma ändringar för tider gällande färjor, utflykter och middagar. Observera även att öppettider för exempelvis butiker, restauranger och museer kan påverkas av länders nationella helgdagar.
 
Särskilda önskemål
Önskemål om att sitta tillsammans i buss och restaurang, samt önskemål om rum nära varandra och så vidare ska även det meddelas vid bokning. Bäst är att göra en gemensam bokning då det tydligt syns att Ni är ett sällskap. Vi kan dock inte garantera att önskemålen alltid kan infrias.
 
Valuta
I reseprogrammet får du information om vilka valutor du behöver ta med dig på resan. Tänk på att det endast är rekommendationer och att betaltkort fungerar på de flesta av våra resmål. Det går oftast mycket bra att ta ut pengar i en bankomat, observera att det kan tillkomma en uttagsavgift.
 
Utflykter
Utflykter ingår oftast i resans pris. Se programmet på respektive resmål. På utflykter som ej ingår i resans pris är minimiantal 15 personer. Vid för lågt deltagarantal kan utflykter slås samman/ändras. På några resor arrangeras utflykter på kvällstid av och tillsammans med reseledaren. Detta berättar reseledaren mer om i bussen. Utflykterna betalas kontant i landets valuta. Det kan också förekomma tillägg som t.ex. teaterbiljetter, detta bokas samtidigt som din resa. Det kan hända mycket utanför vår kontroll från katalogens tryckning fram till din avresa. Vi reserverar oss därför för ev. ändringar i programmet.
 
Jourtelefon
När kontoret har stängt, under kvällstid och helger, kan du vid brådskande ärenden (ex.  avbokning av nära anstående resa) nå oss på följande nummer: 070-330 60 20. Skulle något krångla, till exempel i samband med avresa och du behöver brådskande hjälp kan du även nå oss på samma nummer.
Respektera att jourtelefonen endast är till för akuta ärenden.
Nybokningar eller ändringar i din redan bokade resa får vänta till nästkommande vardag, öppet mån-fred 09.00-16.00. Telefon 018-102500.
 
Inställda resor
Vi försöker i möjligaste mån få iväg alla våra resor men skulle antalet anmälningar bli färre än 22 personer kan vi tyvärr tvingas ställa in den planerade resan. För mer information om inställande av resor, arrangörens och resenärens ansvar mm hänvisar vi till Allmänna Resevillkor. Inställd resa skall meddelas resenären senast två dagar före avresa vid dagsresor och tio dagar före avresa vid flerdagarsresor. Resan kan även ställas in på grund av Force Majeure eller andra oförutsedda händelser som kan förhindra eller äventyra resans genomförande.
 
Reklamationer
Vi hoppas att du inte ska finna anledning till klagomål. Men om så är fallet ska du omgående under resan anmäla fel och brister till vår personal på resan, så att vi har möjlighet att avhjälpa felet. Anmärkningar eller reklamationer som ej kunnat åtgärdas under resan bör snarast, dock inom sju dagar efter hemkomsten, framställas skriftligen till oss.
 
Samtliga pris- och faktauppgifter är baserade på uppgifter tillgängliga den 2020-12-02

 

Sök resa

  • SRF logo
  • Sveriges Bussföretag logo
  • SamBus logo
  • SamBus logo