Dag 1 Hemorten – Umeå
Det är dags att ta plats i vår bekväma buss för färd norrut. Vi passerar Sundsvall och Höga Kusten bron som är ett fantastiskt byggnadsverk. Bron över Ångermanälven är en av världens största hängbroar – totalt 1 800 meter lång och bropelarna mäter 180 meter ovanför vattenytan. I samband med att den 32 kilometer nya Europavägen byggdes, så tillkom även ca 30 broar och viadukter, både över dalgångar och över vattendrag i det natursköna landskapet. Vi passerar Nordingrå och kommer fram till björkarnas stad – Umeå för middag och övernattning. ca 57 mil
Dag 2 Umeå – Kiruna
Frukost och avfärd längs Bottenviken förbi Skellefteå och Piteå till Luleå där vi gör ett besök i Gammelstaden. Gammelstaden brukar ofta beskrivas som det egentliga Luleås äldsta del. Kring kyrkan ligger en kyrkstad med 408 kyrkstugor i nära ursprungligt skick. Kyrkstaden finns med på Unesco:s världsarvslista och är Sveriges största kyrkby. Stugorna användes för övernattning vid de stora kyrkhelgerna. I Sverige har det funnits drygt 70 kyrkstäder, men det finns endast 16 ”levande” kyrkstäder kvar. Vi fortsätter norrut till Töre där vi lämnar Norrbotten och styr kosan in i Lappland, förbi Polcirkeln till samernas land. På eftermiddagen ankommer vi Kiruna där vi stannar i två nätter på nya Scandic Kiruna, beläget mitt i nya Kiruna, intill stadshuset. Hotellet är en av Kirunas mest spännande byggnader och med inspiration från Kebnekaise och Lapporten är den stadens nya självklara vardagsrum. Här möter vildmarken den urbana staden. Gemensam middag på hotellet. ca 60 mil
Dag 3 Kiruna och Abisko
Idag ska vi praktiskt taget ”gå under jorden”, då vi besöker LKAB´s gruva som gjort Kiruna vida känt över världen. Gruvan i Kiruna är världens största underjordiska järnmalmsgruva. En fascinerande verksamhet där malmen bryts långt under markytan med fjärrstyrda maskiner och förarlösa tåg. Detta är en av Sveriges bästa sevärdheter! Visningsgruvan LKAB:s Visitor Centre, har fått högsta betyg i den internationella guideboken Lonely Planet. Med buss direkt från turistcentret åker vi rakt in i berget och ner till 540 meters nivå. Brytningen sker idag ännu djupare, ner till en nivå på 1365 meter. Guiden visar oss runt i den 20 000 kvadratmeter stora besöksanläggningen. I den autentiska gruvmiljön finns utställningar, filmer och maskiner som visar hur gruvbrytningen och förädlingen går till. I Kiruna är rivningen i full gång. Totalt är det 3 000 lägenheter som kommer att rivas. Det gamla stadshuset har rivits och det nya invigdes hösten 2018. Planen var att stadshuset skulle flyttas i en bit, men det visade sig vara teknisk omöjligt. Även stadskärnan rivs och byggs upp i ny skepnad tre kilometer österut. Vi gör även ett besök i Kiruna kyrka som ska flyttas 2025 och är en av Sveriges största träbyggnader. Med buss åker vi nu längs det som brukar kallas Sveriges vackraste väg. Vi njuter av den fantastiska utsikten över fjällmassivet Lapporten och den mäktiga sjön Torneträsk. I Abisko går vi ner till Abiskojokk, en magnifik kanjon med dramatisk natur. Här häckar Strömstare. Det växer rikligt med blommor, lavar och mossor på kanjonens väggar av hårdskiffer och dolomit. Nu ska vi uppleva fjällen från ovan och ta linbanan upp på Nuolja. På 20 minuter har vi tagit oss upp till 900 meter över havet och här är utsikten över området vidunderlig. Aurora Sky Station, som ligger här uppe är mötesplatsen för midnattssol och norrsken. Här kan vi äta lunch eller ta en fika samt titta på vår fantastiska fjällvärld genom områdets kikare. Åter till Kiruna för middag och övernattning. ca 20 mil
Dag 4 Kiruna - Jukkasjärvi - Gällivare
Frukost och avfärd till det välkända Icehotel i Jukkasjärvi. Icehotel har blivit en av norra Europas mest välkända turistattraktioner. Det byggs upp varje år och har öppet mellan december och april. Totalt krävs det 35 000 ton snö och ytan är på 5500 kvm. År 1993 byggde grundarna av Icehotel en liten bar i hotellet där allt från bardisken till glas och möbler, gjordes av is från Torne älv. Jukkasjärvi – den lilla byn som nu blivit världsberömd tack vare detta ishotell designas varje år av olika konstnärer. Vi får en guidad rundtur och egen tid att njuta och se alla olika rum samt besöka Isbaren. Från säsongen 2016/17 prövar man ett året-runt öppethållande med hjälp av kylteknik. Ishotellet har angivits som ett av Sveriges sju underverk. I Jukkasjärvi finns också ett sameviste med utställningar som rör både nomadtid och modern samisk livsstil. Vi får en guidad tur “Geasseguossi” där vi får besöka och mata de förtjusande renarna och avslutar sen vårt besök med en traditionell samisk lunch i en kåta invid elden. Vi fortsätter söderut till Gällivare där vi checkar in på vårt fina hotell med sköna sängar och god mat. ca 13 mil
Dag 5 Gällivare – Vilhelmina
Vi äter frukost, packar in våra väskor i bussen och tar plats på tåget som under ca 1.5 timme ska ta oss kanske den vackraste delen av Inlandsbanan, mellan Gällivare till Jokkmokk. Det äldsta avsnittet kan sägas vara det nordligaste, nämligen banan från Porjus till Gällivare som kom till 1910-11 i samband med kraftverksbygget i Porjus. I början betjänade denna bana endast kraftverksbygget och "riktig" trafik kom igång betydligt senare. 1911-12 öppnades även den sydligaste delen. Vi passerar bl.a. kraftstationen i Porjus som är Luleälvens äldsta kraftverk och kring det finns mycket intressant historia att berätta. Vi anländer till Jokkmokk, samernas centralort och gör ett besök i Ájtte som är huvudmuseum för samisk kultur i Sverige. Här får du följa med på en resa i tid och rum. Lyssna på berättelser om nåjden, samernas shaman och de mystiska och kraftfulla spåtrummorna. Titta på de vackra och färgglada dräkterna och den stora silversamlingen. Varför var björnen så helig för samerna och varför fick man inte nämna den vid sitt rätta namn? Vi besöker även Jokkmokk tenn och silver, känd för sina vackra silversmycken. Vi fortsätter vår resa söderut, över polcirkeln och kommer fram till Arvidsjaur och Lappstaden. Bebyggelse för långväga kyrkbesökare har sina rötter från år 1606, då Arvidsjaur utsågs till tings- och marknadsplats och en kyrka började byggas. Lappstaden har omkring trettio timmerkåtor och ett femtiotal härbren. Den har aldrig haft permanent bosättning, utan endast använts vid marknader och kyrkhelger. Alla byggnader är privatägda. På kvällen kommer vi fram till Vilhelmina där vi stannar för natten. Middag på vårt hotell. ca 46 mil.
Dag 6 Vilhelmina – Hemorten
Vi fortsätter söderut genom Lappland och kommer till jämtländska Skyttmon där arkitekturen saknar motstycke, åtminstone i Norrlands inland. Skyttmon har varit Jämtlands - eller kanske Norrlands - skogrikaste ort. Här åkte man omkring i bilar som annars bara kungligheter hade råd att äga och här byggdes träslott, vilkas motstycke saknas vida omkring. Bakgrunden till den påkostade arkitekturen i Skyttmon anses vara att byborna, inte som på andra håll, lät sig övertalas att sälja sin mark när skogsbolagen kom med till synes frikostiga erbjudanden. De behöll skogen och tjänade pengar som sedan räckte till att bygga stora hus. Vi kommer till Döda Fallet, ett av de största turistmålen i Jämtland, där den mäktiga Storforsen en gång brusade. Nu finns breda gångleder i det nu tysta 30 meter höga fallet. Härifrån är det inte långt till Thailändska Paviljongen. Denna unika paviljong som ligger i Utanede, byggdes till minne av Kung Chulalongkorns besök i Ragunda 1897. Vi kommer fram i Sundsvall och fortsätter mot våra respektive hemorter full av beundran över vår vackra exotiska natur och kultur.